<< terug (back)
Kees van Hage
Vaccai op zijn Nederlands

Les 1. De toonladder

Op het verjaardagsfeest
is d'eerste keer geweest;
vijftig werd ome Piet,
toen ik me horen liet.
Tussen de schuifdeuren
begon toen mijn zang.
Nu komt mijn loopbaan
pas echt goed op gang.


Les 1a. Tertsen

Bevend sta ik hier te zingen -
niet mijn klamme handen wringen!
'k Moet mijn knieën steeds bedwingen,
hevig zucht mijn ribbenkast.
Bètablokkers moeten helpen
om de stromen zweet te stelpen.
'k Vind mijn weg hier op de tast,
daarom hou 'k de vleugel vast.


Les 2. Kwarten

Heel hard moet ik hier studeren
en daarbij zoveel ontberen!
Liever zou ik assisteren
in het Hema-filiaal.
In het Hema-filiaal,
in het Hema-filiaal.
Eerst modaal en dan vocaal.


Les 2a. Kwinten

Dit zing ik uit mijn hoofd,
dat heb ik haar/hem beloofd,
maar mijn geheugen
is lek als een zeef.

Morgen beginnen,
veel overwinnen,
dan zonder noten.
Nu speel ik op safe.


Les 3. Sexten

Over bloemen in de lente,
over tedere momenten,
over liefde tussen mensen,
over 's mensen diepste wens.
Soms dan wordt het mij te machtig,
nee, dan houd ik het niet droog.
Elly Ameling zingt prachtig,
Elly Ameling zingt hoog.


Les 4. Septiemen

Haast ied're goede zanger
doet dit als een behanger.
Met het papier voor ogen
treft hij nog als een krant.


Les 4a. Octaven

Ik moet dit octaveren,
anders wordt het markeren.
Hoog klinkt mijn stem niet fraai.
Lager, lager, lager, lager,
niet als een schorre kraai.


Les 5. Halvetoonsafstanden

Zijn donk're haar, zijn breed gebaar,
zijn zoet parfum, zijn fluïdum,
zijn mannentred, zijn zachte bed,
de schoonheid van zijn stem.

Die gigolo, dat tremolo,
die valse c, die rot-cd,
die parvenu, dat laag IQ,
die schoonheid van zijn stem,
dat schoons van zijn stem.


Les 6. Syncopen

Zing ik trager, wil zij/hij sneller;
is zij/hij kalmer, zing ik feller.
Nee, we worden het niet eens,
nee, nee, nee, niet eens.
Trekken en jagen, versnellen, vertragen,
dat moet zij/hij beamen,
dat gaat niet goed samen,
dat moet zij/hij beamen,
dat gaat niet goed saam.


Les 7. Loopjes leren

In topconditie
zing ik de noten.
Als op mijn fietsie
gaat het gesmeerd.

Een exercitie
van deze grootte
toont mijn ambitie,
die imponeert,
toont mijn ambitie,
die imponeert.


Les 8. Voorslagen

Doe toch een sjaaltje om:
't kan hier zo tochten.
Doe niet zo vreeslijk dom,
straks ben je gesjochten.
Een koutje,
mevrouwtje,
dat houdt je
in bed.
Zo klonk het gisteren,
toen je ging zingen,
telkens dat knisteren:
ik hoor die dingen!
Doe niet zo vreeslijk dom,
straks ben je gesjochten.
Een koutje,
mevrouwtje,
dat houdt je
in bed.
Eén foutje,
mevrouwtje,
en uit is
de pret.


Les 8a. De korte voorslag

Ik zong waar vrienden trouwden,
maar was eerst snipverkouden.
Ik moest het openhouden,
ik was ten einde raad.

Al hangt nog de kamille
daar achter mijn tonsillen,
ik won van de bacillen:
dat middel is probaat.
Ik won van de bacillen:
dat middel is probaat.


Les 9. Inleiding tot de mordent

De adem heeft leven
aan tonen gegeven;
de tong en de lippen
die voeden ze op.
De adem heeft leven
aan tonen gegeven;
de tong en de lippen
die voeden ze op,
ja, ja, ja, ja, ja, ja,
die voeden ze op.


Les 9a. Verschillende soorten mordenten

Alles is die keel te danken:
luide, zachte, zoete klanken.
Geeft die op, nou, dan kan ik janken:
zonder stemband ben ik geen mens.

Alles is die keel te danken:
luide, zachte, zoete klanken.
Geeft die op, nou, dan kan ik janken:
zonder stemband ben ik geen mens.

Geeft die op, nou, dan kan ik janken:
zonder strot ben ik geen mens,
zonder strot ben ik geen mens,
ben ik geen mens, ben ik geen mens,
ben ik geen mens, ben ik geen mens.


Les 10. Inleiding tot de dubbelslag

Hoor: d'ene soort pianist houdt de teugels,
maar die andere soort geeft je vleugels.
d'Een speelt noten, de ander muziek.
Zonder woorden, alleen met akkoorden,
zonder woorden, alleen met akkoorden.
d'Een speelt noten, de ander muziek,
d'een speelt noten, de ander muziek.


Les 10a. De dubbelslag

Jongleren op de bok,
imponeren met een stok.
Moeten zwijgen als het graf:
machteloze chef-staf.
Nee, zoiets kan ik niet;
geef mij mijn zang.
Nee, zoiets kan ik niet;
geef mij mijn zang.
Nee, zoiets kan ik niet;
geef mij mijn zang.


Les 11. Inleiding tot de triller

Een pianist speelt Czerny,
heel gedwee;
een zanger komt er nie
zonder corvee.
Met rappe vingers
doe je veel
en met een razendsnelle keel.
Een pianist speelt Czerny,
heel gedwee;
een zanger komt er nie
zonder corvee.
Met rappe vingers
doe je veel
en met een razendsnelle keel,
met rappe vingers doe je heel veel
en met een snelle keel.


Les 12. Loopjes

Ik had een goede babbel
en kreeg meteen de schnabbel.
En in die operette
was ik snel een vedette.
Allen verblufte mijn charme;
nog meer natuurlijk mijn zang.
Toen na de generale ze wilden omarmen
verlangde ik verhoging, in de gang.


Les 13. Het portamento

De aanhef is eenvoudig:
een klein aperitiefje,
alleen maar als digestiefje,
dan word ik niet kieskauwig.
Hors-d'oeuvre, soep met ballen,
alle zo mooi van kleur
en vol van geur,
zo mooi van kleur
en vol van geur.
Een vette jus, een wijntje,
bij een konijntje,
veel groente en frieten:
wat zit ik te genieten;
ik denk al aan het ijs.
De ponden, de ponden, ze wegen veel,
maar steun, maar steun is essentieel.
De ponden wegen veel,
maar steun is essentieel.


Les 13a. Een ander soort portamento

Die kriebel, dat kuchje,
dat branderig luchtje:
het hoort bij een roker
als verlies bij het poker.
't Is slecht voor een aria,
maar goed voor een song.
't Is slecht voor een aria,
maar goed voor een song.
't Is slecht voor een aria,
maar goed voor een song.


Les 14. Het recitatief

Ik kreeg van mijn leraar
een nieuwe opdracht,
waar ik in eerste instantie
bijzonder vreemd van opkeek;
ongewoon was de inhoud.
Bij het zien
van mijn verbouwereerde reactie
zei zij/hij heel rustig:
'Ik wil je laten zingen
in onze Nederlandse taal.'
Ik protesteerde:
'De zangtaal
is Italiaans en daarna het Engels;
het Duits ook
en het Frans of het Russisch.
Ik heet geen Mary,
Zangeres
zonder Naam.
Wie zingt de werken
van de Hollandse meesters bij Donemus?
Onze klanken
zijn rampen;
neem nou de g,
die schraapt als schuurpapier de keel!'
'Stop!' riep mijn leraar.
'Probeer dan eens te zingen
de r van het Engels,
de sissers van het Russisch.
Ons Nederlands is mooi,
wanneer je oefent.
Eerst ontzag voor jezelf en dan voor een ander.'


Les 15. Samenvatting

Na mijn briljant examen
ga ik mij meer bekwamen.
Want komen kan ik in Rome
bij een beroemd tenor.
Ja, komen kan ik in Rome
bij een heel beroemd tenor.
Dan ga ik, dan ga ik,
dan ga ik mezelf bewijzen.
Dan win ik, dan win ik,
dan win ik concoursen en prijzen.
Gouden keel en ellebogen,
carrière maak ik wel
met ellebogen, met ellebogen,
carrière die maak ik wel,
carrière, carrière, carrière maak ik wel,
carrière, carrière, carrière maak ik wel,
die maak ik wel, die maak ik wel,
carrière maak ik wel.


E-mail: <tputten@xs4all.nl>