<< terug (back) | |||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
>> Aanbevolen
Repertoire Lied (Recommended Repertoire Lied) >>Aanbevolen Repertoire Oratorium (Recommended Repertoire Oratorio) >> Websites voor zangers (Websites for Singers) |
|||||||||
Componisten | Werken | ||||||||
Emilio Cavalieri (1550-1602) |
Rappresentazione di Anima e di Corpo (Manni) (1600) (I) I-1. monoloog van Tempo: Il tempo fugge (bar / bas) ** / *** I-3. monoloog van Intelletto: Ogni cor’ ama il bene (ten) ** / *** II-2. monoloog van Consiglio: La nostra vita in terra (bar / bas) * / ** II-6. monoloog van Angelo custode: Fortissimi guerrieri (sop / mez) * / ** II-7. monoloog van Mondo: Io son’ il mondo (bar / bas) * / ** II-7. monoloog van Vita mondana: Io son’ la cara vita (sop / mez) * / ** III-9. monoloog van Anima: Ogni lingua, ogni core (sop / mez) ** / *** |
||||||||
Claudio Monteverdi (1567-1643) |
Orfeo (Striggio) (1607) (I) proloog van La Musica: Dal mio permesso amato (l sop) * / ** II. coupletten van Orfeo: Vi ricordo o bosch’ ombrosi (l ten) ** / *** III. recitatief van Speranza: Ecco l’atra palude (l sop / l mez) ** / *** III. recitatief van Caronte: O tu ch’innanzi mort’ a queste rive (s bas) ** / *** III. aria van Orfeo: Possente spirto (l ten) **** / ***** V. monoloog van Orfeo: Questi campi di Tracia (l ten) *** / **** L'Arianna (Rinuccini) (1608) (I) 1a Lasciatemi morire **** 1b O Teseo, Teseo mio **** 1c Dove, dove è la fede **** 1d Ahi, ch'ei non pur risponde **** Lasciatemi morire ook met Latijnse tekst als Pianto della Madonna. Il ritorno d’Ulisse in patria (Badoaro) (1640) (I) I-9. aria van Ulisse: O fortunato (l ten) *** / **** III-1. monoloog van Iro: O dolor (ten) **** / ***** III-8. monoloog van Ericlea: Ericlea, che vuoi far (l sop / l mez) ** / *** L’incoronazione di Poppea (Busenello) (1642) (I) proloog. monoloog van Fortuna: Deh nasconditi o virtú (l sop / m sop) **** I-1. monoloog van Ottone: E pure io torno (m sop / d mez / alt / h bar) **** I-4. monoloog van Poppea: Speranz tu mi vai (dc sop) **** II-8. monoloog van Ottone: I miei subiti sdegni (m sop / d mez / h bar) *** / **** II-13. monoloog van Amor: Dorme, l’incanta dorme (l sop) ***/ **** III-7. monoloog van Ottavia: A Dio Roma (d sop) *** / **** >> Monteverdi works |
||||||||
Pier
Francesco Cavalli (1602-1676) |
L’Ormindo (Faustini) (1644) (I) I-1. aria van Ormindo: Miracolo d’amore (l ten) *** I-6. aria van Melide: Tendi l’arco a tuo volere (lc mez) *** / **** II-1. recitatief en aria van Nerillo: Mille perigli (l mez) *** II-3. recitatief en aria van Mirinda: Non vorrei morire (l mez) *** II-6. recitatief en aria van Ormindo: Piangete, amori (l ten) ** |
||||||||
Marcantonio Cesti (1623-1669) |
Il
pomo d’oro (Sbarra) (1668) (I) III-5. aria van Momo: L'esser vivo a quanto giova! (bas) * / ** V-4. aria nav Momo: Venga pur fiera tempesta (bas) *** / **** |
||||||||
Jean-Baptiste Lully (1632-1687) |
Alceste (Quinault) (1674) (F) proloog-1. air van de Nimf van de Seine: Le Héros que j’attends (sop) ** / *** proloog-6. air van de Nimf van de Tuillerieën: L’art, d’accord avec la Nature (sop) * / ** II-9. recitatief en air van Phérès: Que la Vieillesse est lente (ten) * / ** V-12. air van Céphise: C’est la saison d’aymer (sop) * / ** Armide (Quinault) (1686) (F) I-17. sarabande-en-rondeau van Sidonie: Que la douceur d’un triomphe est extrème (sop) * / ** II-3. air van Renaud: Plus j’observe ces lieux (c ten) * / ** II-9. recitatief en air van Armide: Enfin, il est en ma puissance (sop) *** / **** III-1. air van Armide: Venez, Haine implacable (sop) ** / *** V-7. grand air van Armide: Le perfide Renaud me fuit (sop) *** / **** |
||||||||
Henry Purcell (1659-1695) |
Dido en Aeneas (Tate) (1688) (E) I-3. aria van Dido: Ah! Belinda (l sop / l mez) ** / *** I-11. aria van Belinda: Pursue thy conquest, Love (l sop) ** / *** II-25. aria van de Tweede Vrouw: Oft she visits these lone mountain (l sop) ** / *** III-38. recitatief en aria van Dido: When I am laid in earth (l sop / l mez) ** / *** The fairy queen (naar Shakespeare) (1692) (E) II-9. song: Come all ye songsters (ten) *** / **** II-14. song: See, even Night herself is here (sop) *** / **** II-16. song: One charming night<(ten) *** / **** III-24. song: Ye gentle spirits of the air (sop) *** / **** III-26. song: When I have often heard (sop)** / *** V-42. epithalamium: Thrice happy lovers (sop) **** V-43. song: The plaint (sop) ** / *** V-46. song: Thus the gloomy world (ten) *** / **** V-50. song: Hark! How all things (sop) ** / *** V-51. song: Hark! Now the ech’ing air sings (sop) *** / **** |
||||||||
Jean-Philippe
Rameau (1683-1764) |
Hippolyte et Aricie (Pellegrin) (1733) (F) III-8. air van het Matroosje (Matelote): L’amour comme Neptune (l sop) * V-8. ariette van een Herderin (Bergère): Rossignols amoureux (lc sop) *** / **** Les Indes galantes (Fuzelier) (1735) (F) I-2. air van Hébé: Vous qui d’Hébé suivez les lois (sop) *** / **** I-3. air vif van Hébé: Amants sûrs de plaire (sop) *** / **** II-8. air italien van ...: Fra le pupille (sop) *** / **** II-12. air van Le Papillon: Papillon inconstant (sop) *** / **** III-1. tempête en air van Emilie: La nuit couvre les cieux (sop) **** III-3. air van Emilie: Régnez, amour (sop) **** IV-11. loure-en-rondeau en air van Huascar: Permettez, astre du jour (bar / bas) *** Castor et Pollux (Bernard) (1737) (F) proloog-2. air van Minerve: Vénus, que ta gloire réponde (l sop) ** / *** proloog-2. air van L’Amour: Renais plus brillante (l ten) ** I-3. air van Télaïre: Tristes apprêts, pâles flambeaux (l sop) * / ** II-1. air van Pollux: Nature, amour (l bar) ** / *** II-5. air van de Begeleidster (Suivante) van Hébé: Voici des Dieux l’asile aimable (s sop) *** IV-1. air van Castor: Séjour de l’éternelle paix (l ten) *** / **** IV-2. air van een Schim (Ombre): Sur les ombres fugitives (s sop) *** / **** |
||||||||
Georg Friedrich Händel (1685-1759) |
Rinaldo (Rossi, naar Hill), HV 7 (1711) (I) I-2. aria van Almirena: Combatti da forte (l sop) *** I-13. aria van Rinaldo: Cara sposa (l sop / dc sop) * / ** II-21. aria van Almirena: Lascia ch’io pianga (l sop) * / ** II-27.aria van Armida: Vo’ far guerra (dc sop) ** / *** III-31. aria van Rinaldo: Or la tromba (l sop / dc sop) *** / **** Giulio Cesare (Haym, naar Bussani), HV 17 (1724) (I) I-10. aria van Cleopatra: Tutto può donna vezzosa (l sop) **** I-14. aria van Cesare: Va tacito e nascosto (alt / h bar) *** II-17. aria van Cleopatra: V’adoro, pupille (lc sop) *** II-18. aria van Cesare: Se in fiorito a meno prato (alt / h bar) **** II-27. recitatief en aria van Cleopatra: Se pietà di me non senti (lc sop) **** II-29. recitatief en aria van Sesto: L’aure che spiro tiranno e fiero (l mez / l ten) *** III-31. aria van Tolomeo: Domerò la tua fierezza (alt / bb bas) **** III-32. recitatief en aria van Cleopatra: Piangerò la sorte mia (lc sop) **** III-37. recitatief en aria van Cleopatra: Da tempeste il legno infranto (lc sop) **** Serse (Minato en Postel), HV 40 (1738) (I) I-1. recitatief en aria van Serse: Ombra mai fu (sop / l ten) * / ** I-4. aria van Romilda: Và godendo vezzoso e bello (lc sop) ** / *** I-9. recitatief en aria van Romilda: Nè men con l’ombre (lc sop) *** I-15. aria van Arsamene: Non so se sia la speme (l sop / l ten) * / ** II-34. aria van Atalanta: Voi mi dite (l mez) ** III-49. aria van Romilda: Caro voi siete (l sop) ** / *** Aanbevolen uitgave: Hallische Händel-Ausgabe. >> Händel Organisation >> Händel in Halle (D) |
||||||||
Giovanni
Battista Pergolesi (1710-1736) |
La serva padrona (Federico) (1733) (I) I-1. aria van Uberto: Aspettare en non venire (b bas) ** I-3. aria van Uberto: Sempre in contrasti con te si sta (b bas) ** I-5. aria van Serpina: Stizzoso, mio stizzoso (s sop) * / ** II-9. aria van Serpina: A Serpina penserete (s sop) * / ** >> Websites Pergolesi |
||||||||
Christoph
Willibald von Gluck (1714-1787) |
Orfeo
ed Euridice (Calzabigi) (1762) (I) / (1774) (F) I-1. aria van Orfeo: Chiamo il mio ben così (d mez) ** / *** I-2. aria van Amor: Gli sguardi trattieni (l sop) * / ** II-2. aria van Orfeo: Che puro ciel! (d mez) ** / *** III-1. recitatief en aria van Euridice: Che fiero momento, che barbara sorte (l sop) ** / *** III-1. recitatief en aria van Orfeo: Che farò senza Euridice (d mez) ** / *** Alceste (Calzabigi) (1767) (I) / (1776) (F) I-15. aria van Alceste: Divinités du Styx (l sop) *** / **** II-6. recitatief en aria van Admet: Bannis la crainte et les alarmes (l ten) **** II-11. recitatief en aria van Alceste: Ah! malgré moi (l sop) ** / *** III-3. recitatief en aria van Alceste: Grands dieux! Du destin qui m’accable (l sop) *** / **** Iphigénie en Aulide (Bailli du Rollet, naar Racine) (1774) (F) I-6. aria van Clytemnestre: Armez-vous d’un noble courage (l mez) ** / *** III-3. aria van Iphigénie: Adieu, conservez dans votre âme (l sop) * / ** Iphigénie en Tauride (Guillard) (1779) (F) I-3. recitatief en aria van Iphigénie: Ô toi, qui prolongeas mes jours (l sop) * / ** II-13. recitatief en aria van Pylade: Unis de la plus tendre enfance (l ten) ** / *** II-17. aria van Iphigénie: Ô malheureuse Iphigénie! (l sop) *** / **** III-22. aria van Pylade: Ah, mon ami (l ten) * / ** III-25. aria van Pylade: Divinité des grandes âmes (l ten) * / ** |
||||||||
Joseph Haydn (1732-1809) |
Il mondo della luna (Goldoni) (1777) (I) I-6. aria van Ernesto: Begli occhi vezzosi (l mez / l bar) *** I-8. aria van Flaminio: Ragion nell’alma siede (dc sop) ** / *** II-20. recitatief en aria van Buonafede: Che mondo amabile (l bas) *** / **** II-24. aria van Flaminia: Se la mia stella (dc sop) *** / **** II-25. aria van Clarice: Quanta gente che sospira (l sop) **** Aanbevolen uitgave: Joseph Haydn Werke. |
||||||||
Domenico
Cimarosa (1749-1801) |
Il matrimonio segreto (Bertati) (1792) (I) I-3. recitatief en aria van Geronimo: Udite tutti, udite (bb bas) **** I-5. recitatief en aria van Fidalma: È vero che in casa io sono padrone (l mez / alt) **** I-10. recitatief en aria van Carolina: Perdonate signor mio (lc sop) **** II-3. recitatief en aria van Paolino: Pria che spunti in cielo (l ten) **** II-8. recitatief en aria van Elisetta: Se non vendicata (l sop) **** Libretto |
||||||||
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) |
Bastien und Bastienne (Weiskern en Schachtner, naar
Favart), KV 50 (1768) (D) 10. aria van Colas: Diggi, daggi (l bas) * 11. aria van Bastien: Meiner Liebsten schöne Wangen (l ten) * 12. aria van Bastienne: Er war mir sonst treu und ergeben (l sop) * Libretto (D) Idomeneo (Varesco, naar Danchet), KV 366 (1781) (I) I-1. aria van Ilia: Padre, germani, addio (lc sop) **** III-16. aria van Ilia: Zeffiretti lusinghieri (lc sop) **** Libretto (I) Die Entführung aus dem Serail (Bretzner), KV 384 (1782) (D) I-1. aria van Belmonte: Hier soll ich dich denn sehen (l ten) *** / **** I-3. aria van Osmin: Solche hergelaufne Laffen (b bas) *** / **** I-4. aria van Belmonte: O wie ängstlich, o wie feurich (l ten) *** / **** I-6. aria van Konstanze: Ach ich liebte, war so glücklich (dc sop) **** / ***** II-8. aria van Blonde: Durch Zärtlichkeit und Schmeicheln (lc sop) **** / ***** II-10. recitatief en aria van Constanze: Traurigkeit war mir zum Lose (dc sop) **** / ***** II-15. aria van Belmonte: Wenn der Freude Tränen fliessen (l ten) **** III-17. aria van Belmonte: Ich baue ganz auf deine Stärke (l ten) **** III-19. aria van Osmin: Ha! wie will ich triumphieren (b bas) *** / **** Libretto (D) Le nozze di Figaro (Da Ponte, naar Beaumarchais), KV 492 (1786) (I) I-3. cavatine van Figaro: Se vuol ballare (bb bas) ** / *** I-4. aria van Bartolo: La vendetta, oh, la vendetta (b bas) *** / **** I-6. aria van Cherubino: Non so più cosa son, cosa faccio (l mez) ** / *** I-9. aria van Figaro: Non più andrai, farfallone amoroso (bb bas) *** II-10. cavatine van de Gravin: Porgi amor qualche ristoro (l sop) ** / *** II-11. arietta van Cherubino: Voi, che sapete che cosa è amor (l mez) * / ** III-19. recitatief en aria van de Gravin: Dove sono (l sop) *** / **** IV-23. cavatine van Barberina: L’ho perduta, me meschina (s sop) * IV-27. recitatief en aria van Susanna: Deh vieni, non tardar (s sop) ** / *** / **** Libretto (I) Don Giovanni (Da Ponte), KV 527 (1787) (I) I-4. aria van Leporello: Madamina, il catalogo è questo (b bas) *** / **** I-10. aria van Donna Anna: Or sai chi l’onore (dc sop) **** / ***** I-10a. aria van Don Ottavio: Dalla sua pace la mia dipende (l ten) *** / **** I-11. aria van Don Giovanni: Fin ch’han dal vino, calda la testa (c bar) **** I-12. aria van Zerlina: Batti, batti, o bel Masetto (s sop) * / ** II-16. canzonetta van Don Giovanni: Deh, vieni alla finestra (c bar) *** / **** II-17. aria van Don Giovanni: Metà di voi quà vadano (c bar) **** II-18. aria van Zerlina: Vedrai, carino (s sop) * / ** II-21. aria van Don Ottavio: Il mio tesoro intanto (l ten) *** / **** II-21b. recitatief en aria van Donna Elvira: Mi tradì quell’alma ingrata (l sop) **** / ***** II-23. recitatief en aria van Donna Anna: Non mi dir, bell’idol mio (dc sop) **** Libretto (I) Così fan tutte (Da Ponte), KV 588 (1790) (I) I-12. aria van Despina: In uomini, in soldati (s sop) * / ** I-14. recitatief en aria van Fiordiligi: Come scoglio (dc sop) **** I-17. aria van Ferrando: Un’aura amorosa (l ten) *** / **** II-19. aria van Despina: Una donna a quindici anni (s sop) *** / **** II-28. aria van Dorabella: È amore un ladroncello (l mez) ** / *** Libretto (I) Die Zauberflöte (Schikaneder, naar Giesecke), KV 620 (1791) (D) I-2. aria van Papageno: Der Vogelfänger bin ich ja (l bar) ** / *** I-3. aria van Tamino: Dies Bildnis ist bezaubernd schön (l ten) *** / **** I-4. aria van de Koningin van de nacht: O zittre nicht, mein lieber Sohn! (dc sop) **** / ***** II-10. aria van Sarastro: O Isis und Osiris (s bas) *** / **** II-14. aria van de Koningin van de nacht: Der Hölle Rache kocht in meinem Herzen (dc sop) **** / ***** II-15. aria van Sarastro: In diesen heil’gen Hallen (s bas) *** / **** II-17. aria van Pamina: Ach, ich fühl’s, es ist verschwunden! (l sop) *** / **** II-20. aria van Papageno: Ein Mädchen oder Weibchen wünscht Papageno sich (l bar) ** / *** Synopsis (E) Libretto (D) La clemenza di Tito (Mazzolà, naar Metastasio), KV 621 (1791) (I) I-9. aria van Sesto: Parto, parto, ma tu ben mio (l mez) *** / **** II-19. rondo van Sesto: Deh per questo istante solo (l mez) *** / **** II-21. aria van Servilia: S’altro che lacrime (l sop) *** / **** II-23. recitatief en rondo van Vitellia: Non più di fiori vaghe catene (lc sop) *** / **** Synopsis (E) WWW Mozart Website |
||||||||
Ludwig
van Beethoven (1770-1827) |
Fidelio (Treitschke), op. 72 (1805) (D) I-2. aria van Marzelline: O wär’ ich schon mit dir vereint (l sop) *** / **** I-4. aria van Rocco: Hat man nicht auch Gold beineben (s bas) *** I-7. aria van Pizarro: Ha! welch’ ein Augenblick! (h bar) **** I-9. recitatief en aria van Fidelio: Abscheulicher! wo eilst du hin? (d sop) **** II-11. recitatief en aria van Florestan: Gott, welch Dunkel hier (h ten) **** Synopsis (E) >> Websites Fidelio |
||||||||
Carl
Maria von Weber (1786-1826) |
Der
Freischütz (Kind) (1821) (D) I-3. recitatief en aria van Max: Durch die Wälder (jh ten) II-7. ariette van Ännchen: Kommt ein schlanker Bursch gegangen (s sop / l mez) ** / *** II-8. scène en aria van Agathe: Leise, leise (jd sop) *** / **** III-12. cavatine van Agathe: Und ob die Wolke sie verhülle (jd sop) *** / **** III-13. aria van Ännchen: Trübe Augen (s sop / l mez) *** / **** Libretto (D) Euryanthe (Chézy) (1823) (D) I-5. cavatine van Euryanthe: Glöcklein im Tale (l sop) ** / *** II-12. aria van Adolar: Wehen mir Lüfte Ruh? (l ten) *** / **** Oberon (Planché) (1826) (D) / (E) I-5. aria van Hüon: Jetzt gießt sich aus ein sanfter Glanz (jh ten) *** / **** II-13. scène en aria van Rezia: Noch seh ich die Wellen toben (dc sop) **** / ***** Synopsis (N) Libretto (E) |
||||||||
Giacomo Meyerbeer (1791-1864) |
Les
Huguenots (Scribe en Deschamps) (1836) (F) I-6b. cavatine van Urbain: Nobles seigneurs, salut! (lc sop) *** / **** Le prophète (Scribe) (1849) (F) I-1bis. cavatine van Berthe: Mon coeur s’élance et palpite (lc sop) **** / ***** |
||||||||
Gioacchino Rossini (1792-1868) |
L’italiana in Algeri (Anelli) (1813) (I) I-7. aria van Isabella: Cruda sorte! (l mez) **** I-4. cavatine van Lindoro: Languir per una bella (l ten) **** Il barbiere di Siviglia (Sterbini, naar Beaumarchais) (1816) (I) I-3. cavatine van graaf Almaviva: Ecco ridente in cielo (l ten) **** / ***** I-6. cavatine van Figaro: Largo al factotum (l bar) **** I-11. cavatine van Rosina: Una voce poco fa (lc mez) *** / **** I-13. aria van Basilio: La calunnia (bb bas) *** / **** I-16. aria van Bartolo: A un dottor (b bas) **** / ***** Libretto Otello (Berio di Salsa) (1816) (F) II-6. aria van Rodrigo: Qu’entends-je? (lc ten) **** / ***** III-11. romance van Desdemona: Assise au pied d’un saule (lc mez) **** / ***** Libretto La Cenerentola (Ferretti) (1817) (I) I-6. aria van Dandini: Come un’ape ne’giorni d’aprile (l bar) **** II-13. aria van Don Ramiro: Si, ritrovarla io giuro (l ten) **** II-21. aria van Cenerentola: Nacqui all’affanno e al pianto (lc mez) *** / **** Guillaume Tell (De Jouy en Bis, naar Schiller) (1829) (F) II-9. recitatief en romance van Mathilde: Sombre forêt (jd sop) *** / **** IV-19. recitatief en aria van Arnold: Asile héréditaire (i ten) **** Libretto |
||||||||
Gaetano
Donizetti (1791-1864) |
L’elisir d’amore (Romani) (1832) (I) I-4. cavatine van Belcore: Come Paride vezzoso (l bar) **** II-23. romance van Nemorino: Una furtiva lagrima (l ten) *** / **** Synopsis (E) Lucia di Lammermoor (Cammarano, naar Scott) (1835) (I) I-1. recitatief en aria van Enrico: Cruda, funesta smania (c bar) **** I-3. aria van Lucia: Regnava nel silenzio (dc sop) **** / ***** III-16. recitatief en aria van Edgardo: Fra poco a me ricovero (i ten) **** / ***** Synopsis (E) Don Pasquale (Donizetti, naar Anelli) (1843) (I) I-1. aria van dottor Malatesta: Bella siccome un angelo (l bar) *** / **** I-1. aria van Don Pasquale: Ah! un foco insolito (b bas) ** / *** I-3. cavatine van Norina: Quel guardo il cavaliere (lc sop) *** / **** Libretto (I) |
||||||||
Vincenzo
Bellini (1801-1835) |
Norma (Romani) (1831) (I) I-4. cavatine van Norma: Casta diva (dc sop) **** Synopsis I puritani (Pepoli) (1835) (I) II-3. aria van Elvira: Qui la voce soave (dc sop) **** Synopsis |
||||||||
Hector
Berlioz (1803-1869) |
La Damnation de Faust (de Nerval, Gandonnière en
Berlioz, naar Goethe) (1846) (F) II-9. chanson van Méphistophélès: Chanson de la puce (k bar) **** III-16. chanson gothique van Marguérite: Autrefois un roi de Thulé (d mez) *** IV-22. romance van Marguérite: D’amour l’ardente flamme (d mez) **** / ***** Béatrice et Bénédict (Berlioz, naar Shakespeare) (1862) (F) II-10. aria van Béatrice: Il m’en souvient (ld mez) **** Les Troyens (Berlioz) (1863) (F) III-4. aria van Énée: Ah! quand viendra l’instant (l ten) *** / **** IV-3. recitatief en aria van Didon: Ah! Je vais mourir...Adieu, fière cité (d mez) **** / ***** >> Websites Berlioz |
||||||||
Otto
Nicolai (1810-1849) |
Die lustigen Weiber von Windsor (Mosenthal, naar
Shakespeare) (1849) (D) I-3. recitatief en aria van Frau Fluth: Nun eilt herbei, Witz, heitre Laune (s sop / dc sop) *** II-7b. romance van Fenton: Horch, die Lerche singt im Hain (l ten) *** III-11. aria van Anna: Wohl denn, gefaßt ist der Entschluß (s sop) *** |
||||||||
Ambroise Thomas (1811-1896) |
Mignon (Barbier en Carré, naar Goethe) (1866)
(F) II-12. polonaise van Filina: Je suis Titania (lc sop) *** / **** I-4. recitatief en romance van Mignon: Connais-tu le pays où fleurit l’oranger? (l mez) *** / **** II-10. styrienne van Mignon: Je connais un pauvre enfant (l mez) *** / **** III-13. berceuse van Lothario: De son coeur j’ai calmé la fièvre (s bas) ** / *** III-14. romance van Wilhelm: Elle ne croyait pas dans sa candeur naïve (l ten) ** / *** III-17. forlane van Philine: Paysanne ou Signora (lc sop / l sop) ** / *** |
||||||||
Richard
Wagner (1813-1883) |
Der
fliegende Holländer (Wagner) (1843) (D) II-4. ballade van Senta: Traft ihr das Schiff im Meere an (jd sop) **** / ***** II-6. aria van Daland: Mögst du, mein Kind, den fremden Mann willkommen heissen! (bb bas) *** / **** III-8. cavatine van Erik: Willst jenes Tags du nicht dich mehr entsinnen (jh ten) *** / **** Tannhäuser (Wagner) (1845) (D) I-3. lied van een jonge herder: Frau Holda kam aus dem Berg hervor (sop) * / ** II-1. aria van Elisabeth: Dich, teure Halle, grüß ich wieder (jd sop) *** / **** III-2. recitatief en lied van Wolfram: O du mein holder Abendstern (c bar) *** / **** III-3. aria van Tannhäuser: Inbrunst im Herzen (jh ten) **** / ***** Lohengrin (Wagner) (1850) (D) I-2. droom van Elsa: Einsam in trüben Tagen (coupure van Bewahre uns - Merket auf!) (jd sop) **** III-3. vertelling van Lohengrin: In fernem Land (jh ten) **** III-3. monoloog van Lohengrin: Mein lieber Schwan! (jh ten) **** Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner) (1868) (D) I-3. monoloog van Walther: Fanget an! (h ten) **** III-1. monoloog van Sachs: Wahn! Wahn! (h bar) **** III-5. monoloog van Sachs: Euch macht ihr’s leicht, mir macht ihr’s schwer (h bar) **** III-5. Preislied van Walther: Morgenlich leuchtend in rosigem Schein (h ten) **** Die Walküre (Wagner) (1870) (D) I-4. monoloog van Siegmund: Winterstürme wichen dem Wonnemond (h ten) **** |
||||||||
Giuseppe
Verdi (1813-1901) |
Macbeth (Piave en Maffei, naar Shakespeare) (1847) (I) II-11. scène van Banco: Come dal ciel precipita (s bas) *** / **** IV-19. scène en aria van Macduff: Ah, la paterna mano (i ten) *** / **** IV-21. scène en aria van Macbeth: Pietà, rispetto, amore (h bar) **** Rigoletto (Piave, naar Hugo) (1851) (I) I-1. ballade van de hertog van Mantua: Questa o quella (i ten) *** / **** I-5. aria van Gilda: Caro nome (lc sop) *** / **** II-7. scène en aria van de hertog van Mantua: Parmi veder le lagrime (i ten) **** II-8. aria van Rigoletto: Cortigiani, vil razza dannata (k bar) **** / ***** III-10. canzona van de hertog van Mantua: La donna è mobile (i ten) *** / **** Il Trovatore (Cammarano en Bardare) (1853) (I) II-4. canzone van Azucena: Stride la vampa (alt / d mez) *** / **** II-7. aria van graaf Luna: Il balen del suo sorriso (k bar) *** / **** III-11. aria van Manrico: Di quella pira (i ten) **** / ***** La Traviata (Piave, naar Dumas) (1853) (I) I-3. scène en aria van Violetta: Ah, fors’è lui (dc sop) **** / ***** II-4. scène en aria van Alfredo: De’ miei bollenti spiriti (l ten) *** / **** II-7. aria van Germont: Di Provenza il mar (c bar) **** / ***** III-9. aria van Violetta: Addio, del passato (dc sop) **** / ***** Un ballo in maschera (Somma) (1859) (I) I-1. ballade van Oscar: Volta la terrea (lc sop) *** / **** I-2. aria van Ulrica: Re dell’abisso, affrettati (alt) *** / **** II-7. recitatief en aria van Amelia: Ma dall’ arido stelo divulsa (d sop) **** / ***** III-15. scène en romance van Riccardo: Ma se m’è forza perderti (jh ten) *** / **** III-16. canzone van Oscar: Saper vorreste (lc sop) ** / *** La forza del destino (Piave) (1862) (I) I-2. romance van Leonora: Me pellegrina ed orfana (d sop) *** / **** II-12. recitatief en aria van Leonora: Madre, pietosa vergine (d sop) *** / **** Don Carlo (Méry en du Locle, naar Schiller) (1867/1884) (I) III-1. scène van Filippo: Ella giammai m’amò (s bas) **** / ***** III-1. aria van Eboli: O don fatale (d mez) **** / ***** III-2. aria van Rodrigo: Per me giunto è il dì supremo (k bar) **** / ***** IV-1. scène en aria van Elisabetta: Tu che la vanità conoscesti del mondo (jd sop) **** / ***** >> Synopsis Aida (Ghislanzoni) (1871) (I) I-6. scène en romance van Aida: Ritorna vincitor! (d sop) **** / ***** Otello (Boito, naar Shakespeare) (1887) (I) II-2. aria van Jago: Credo in un Dio crudel (k bar) **** / ***** III-3-nr. 21. aria van Otello: Dio! mi potevi scagliar tutti i mali (h ten) **** / ***** IV-1-nr. 28 - 29. recitatief en aria van Desdemona: Salce (jd sop) **** / ***** IV-2-nr. 29 - 30. monoloog van Desdemona: Ave maria (jd sop) **** / ***** Falstaff (Boito, naar Shakespeare) (1893) (I) III-2-vóór 23 - 25. aria van Fenton: Dal labbro il canto (l ten) *** / **** >> Website Otello >> lijst Verdi opera's |
||||||||
Charles Gounod (1818-1893) |
Faust
(Barbier en Carré, naar Goethe) (1859) (F) II-6. gebed van Valentin: Avant de quitter ces lieux (c bar) *** / **** II-7. rondo van Méphistophélès: Le veau d’or est toujours debout! (bb bas) **** III-14. recitatief en aria van Marguérite: Ah! je ris de me voir si belle (Juwelenaria) (lc sop) **** III-10. aria van Siebel: Faites-lui mes aveux (l mez) ** / *** III-12. cavatine van Faust: Salut! demeure chaste et pure (jh ten) *** / **** IV-24. serenade van Méphistophélès: Sérénade (bb bas) *** / **** Libretto (F / E) Roméo et Juliette (Barbier en Carré, naar Shakespeare) (1867) (F) I-2. ballade van Mercutio: Mab, la reine de mensognes (l bar) *** / **** I-3. ariette van Juliette: Je veux vivre (lc sop) **** II-7. recitatief en cavatine van Roméo: Ah, lève-toi, soleil! (l ten) *** / **** III-12. recitatief en chanson van Stéphano: Que fais-tu, blanche tourterelle? (l sop) ** / *** Libretto (F / E) |
||||||||
Jacques Offenbach (1819-1880) |
Orphée aux enfers (Crémieux en Halévy)
(1858) (F) I-6. aria van Euridice: Invocation à la mort! (sop) ** / *** La vie parisienne (Meilhac en Halévy) (1866) (F) I-5. rondo van Pompa di Matadores: Je suis Brésilien, j’ai de l’or (b ten) * / ** II-7. rondo van Gabrielle: Autrefois plus d’un amant tendre (s sop / l sop) ** / *** II-9. rondo van Métella: Vous souvient-il, ma belle (d sop / l mez) *** / **** II-10. couplets van Frick: Pour découper adroitement (b ten) *** II-11a. couplets van Gabrielle: Je suis veuve d’un colonel (s sop / l sop) *** / **** V-24. rondo van Métella: À minuit sonnant commence la fête (d sop / l mez) *** / **** Les contes d’Hoffmann (Barbier) (1881) (F) II-9. couplets van Olympia: Les oiseaux dans la charmille (lc sop) **** / ***** |
||||||||
Bedrich
Smetana (1824-1884) |
Prodaná nevesta / Die verkaufte Braut (Sabina)
(1866) (T) / (D) I-2. aria van Marenka: Kdybych se co tokového o tobe dvedela / Gern ja will ich dir vertrauen (jd sop / l sop) *** / **** II-5. aria van Jeník: Jak mozná verit / Es muß gelingen! (l ten) *** / **** III-1. aria van Vasek: To, to me vhlave lezí / O was ich mich betrübe! (b ten) *** / **** III-5. recitatief en aria van Marenka: Ten lásky sen / Wie fremd und tot (jd sop) **** / ***** Synopsis |
||||||||
Johann Strauss (1825-1899) |
Die Fledermaus (Haffner en Genée, naar Meilhac
en Halévy( (1874) (D) II-7. couplets van Orlofsky: Ich lade gern mir Gäste ein (l mez) ** / *** II-8. couplets van Adele: Mein Herr Marquis (lc sop) *** II-10. csárdás van Rosalinde: Klänge der Heimat (dc sop) *** / **** III-14. couplets van Adele: Spiel ich die Unschuld vom Lande (lc sop) *** |
||||||||
Aleksander Borodin (1833-1887) |
Knjaz Igor / Vorst Igor (Borodin) (1887) (R) II-13. aria van vorst Igor: Nji sna, nji otdjicha izmoechennoi doesje / Vergeefs zoekt het bedroefde hart naar rust (h bar) **** |
||||||||
Camille Saint-Saëns (1835-1921) |
Samson et Dalila (Lemaire), op. 47 (1877) (F) II-1. aria van Dalila: Amour! Viens aider ma faiblesse! (d mez) **** II-3. aria van Dalila: Mon coeur s’ouvre à ta voix (d mez) **** III-3. aria van Dalila: Laisse-moi prendre ta main (d mez) **** |
||||||||
Léo
Delibes (1836-1891) |
Lakmé (Gondinet en Gille) (1883) (F) II-10. scène en legende van Lakmé: Où va la jeune Indoue (Klokjesaria) (c sop) **** / ***** Libretto |
||||||||
George
Bizet (1838-1875) |
Carmen (Meilhac en Halévy, naar
Mérimée) (1875) (F) I-5. habanera van Carmen: L’amour est un oiseau rebelle (d mez) *** / **** I-10. séguedille van Carmen: Près des remparts de Séville (d mez) *** / **** II-14. couplets van Escamillo: Votre toast, je peux vous le rendre (k bar) *** / **** II-17. aria van Don José: La fleur que tu m’avais jetée (jh ten) **** / ***** III-20. recitatief en aria van Carmen: En vain pour éviter les réponses (d mez) **** III-22. recitatief en aria van Micaela: Je dis que rien ne m’épouvante (l sop) *** / **** Libretto (F / E) |
||||||||
Modest Moesorgski (1839-1881) |
Boris Godoenov (Moesorgski, naar Poesjkin en Karamzin)
(1874) (R) I-2. aria van Varlaam: Kak vo gorod bylo vo Kazani / Wat er gebeurde in de stad Kazan (bb bas) **** II. lied van Xenia: Kak komar drova roebil / Lied van de mug (l sop) * / ** II. monoloog van Boris: Dostig ja vysjej vlasti / Ik heb de opperste macht (h bar) *** / **** III-1. aria van Marina: Kak to mjitelno i vjalo / Wat is mijn leven leeg (d mez) *** IV-1. vertelling van Pimen: Odnazjdi v vjetsjerni tsjas / Op een avond (bas) * / ** IV-1. monoloog van Boris: Oj! doesjno! / Sterfscène (h bar) **** / ***** Chovansjtsjina (Moesorgski, naar Stasov) (1886) (R) II-2. profetie van Marfa: Tjicho i tsjisto / Stil en rein (d alt / d mez) *** / **** V-1. aria van Dosifej: Zdjes, na etom mjestje / Hier op deze plaats (s bas) ** / *** V-3. aria van Marfa: Vspomni / Herinner je (d alt) *** / **** |
||||||||
Pjotr Tsjajkovski (1840-1893) |
Jevgeni Onjegin (Sjilovski, naar Poesjkin), op. 24
(1879) (R) / (N) I-3. aria van Olga: Ja nje sposobna k groesti tomnoj / Aan mijn verdriet geef ik niet gauw toe (l mez) *** I-6. arioso van Lenski: Ja ljoebljoe vas / Ik heb je lief (l ten) **** I-9. scène van Tajana: Stsena pjisma / Briefscène (jd sop) **** Duur 14 minuten. I-12. aria van Onjegin: Vi mnje pisali / U schreef me een brief (c bar) *** / **** II-17. aria van Lenski: Koeda, koeda/ Waar is de tijd (l ten) *** / **** II-20. aria van vorst Gremin: Ljoebi vsje vozrasty pokorni / De liefde komt bij elke leeftijd (s bas) *** / **** II-21. scène en arioso van Onjegin: Oevy, somjenja njet / Er is geen twijfel aan (c bar) *** / **** Een goed zingbare Nederlandse vertaling is verkrijgbaar bij Thea van der Putten. Orlejanskaja djeva / De maagd van Orléans (Tsjajkovski, naar Schiller) (1881) (R) I-7. aria van Joanna: Da, tsjas nastal! / Ja, de tijd is gekomen! (d mez) **** Pikovaja Dama / Schoppenvrouw (M. Tsjajkovski, naar Poesjkin), op. 68 (1890) (R) I-8. romance van Pauline: Podroegi milija / Lieve vrienden (alt) *** / **** II-12. aria van Jeletzki: Ja vas ljoebljoe / Ik houd van je (c bar) **** / ***** II-20. scène en arioso van Lisa: Oezj polnotsj blizitsja / Het is bijna middernacht (jd sop) **** |
||||||||
Antonin Dvorák (1841-1904) |
Rusalka (Kvapil), op. 114 (1901) (T) / (D) I-nr. 39. lied van Rusalka: Mesicku na nebi hlubokém / Silberner Mond du am Himmelszelt / Zilveren maan aan de hemelboog (l sop) *** Er is een goed zingbare Nederlandse vertaling. I-nr. 85. aria van de Prins: Vidino divná / Holdester Traum (jh ten) **** III-nr. 7. aria van Rusalka: Mladosti své pozbavena / Nirgends daheim, grausam verbannt (l sop) **** |
||||||||
Jules
Massenet (1842-1912) |
Manon (Meilhac en Gille, naar Prévost) (1884) (F) II-1. recitatief en aria van Manon: Je ne suis que faiblesse. Adieu, notre petite table (l sop) *** / **** III-2. recitatief en aria van graaf Des Grieux (vader): Épouse quelque brave fille (s bas) **** III-2. recitatief en aria van Des Grieux: Ah! fuyez, douce image (l ten) **** Werther (Blau, Milliet en Hartmann, naar Goethe) (1892) (F) I-4. recitatief en aria van Werther: Je ne sais si je veille (l ten) *** / **** II-4. recitatief en aria van Werther: J’aurais sur ma poitrine (l ten) **** / ***** II-6. aria van Sophie: Frère! Voyez! (s sop) *** / **** III-2. recitatief en aria van Charlotte: Ces lettres! (Briefscène) (d mez) **** / ***** III-6. aria van Charlotte:Va! laisse couler mes larmes (d mez) *** / **** III-9. recitatief en aria van Werther: Pourquoi me réveiller (l ten) *** / **** Libretto (F / E) |
||||||||
Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908) |
Zolotoi petoesjok / De gouden haan (Belski, naar
Poesjkin) (1908) (R) II-nr. 130. aria van de tsarina van Sjemacha: Otvjet mnje, zorkoje svjetjilo / Antwoord mij, heldere zon! (lc sop) *** / **** Vertaling (translation) (F) |
||||||||
Engelbert Humperdinck (1854-1921) |
Hänsel und Gretel (Wette) (1893) (D) II-2. Der kleine Sandmann bin ich / lied van het Zandmannetje (s sop) ** / *** III-1. Der kleine Taumann heiss ich / lied van het Dauwmannetje (s sop) ** / *** III-3. monoloog van de Heks: Halt! Hokus pokus, Hexenschuss! (d mez) *** / **** |
||||||||
Leos
Janácek (1854-1928) |
Jenufa
(Preissová) (1904) (T) / (D) I-4. nr. 66 - 74. vertelling van de Kosteres: Aji on byl zlato hrivy / Ach, wie blond war sein Kraushaar (d sop) **** II-5. monoloog van de Kosteres: Co chvíla / Im Augenblick (d sop) **** II-6. monoloog van Jenufa: Mamicko, mám tezkou hlavu / Mutter, ich hab’ den Kopf schwer (jd sop) **** Libretto (D) Príhody lisky bystrousky / Avonturen van het sluwe vosje (Janácek, naar Tesnohlídek) (1924) (T) / (D) II-nr. 51 - 60. monoloog van het Vosje: Kradla jsem! / Ich kenne sie! (l sop) **** III-nr. 47 - 55. monoloog van de Boswachter: Nerikal jsem to?! / Hab ich nicht gewußt! (k bar) **** |
||||||||
Ruggero
Leoncavallo (1857-1919) |
I
pagliacci (Leoncavallo) (1892) (I) proloog. monoloog van Tonio: Si può? (k bar) *** / **** I-2. ballatella van Nedda: Stridono lassù (lc sop) *** / **** I-4. aria van Canio: Vesti la giubba (jh ten) **** / ***** II-1. serenade van Arlecchino/Beppo: O Colombina (b ten) *** / **** Libretto |
||||||||
Giacomo Puccini (1858-1924) |
Manon Lescaut (Fontana, naar De Musset) (1893) (I) I-nr. 33. aria van Des Grieux: Donna non vidi mai (i ten) *** / **** II-nr. 6. aria van Manon: In quelle trine morbide (jd sop) **** IV-nr. 10. aria van Manon: Sola, perduta, abbandonata (jd sop) **** La Bohème (Giacosa en Illica, naar Murger) (1896) (I) I-nr. 30. aria van Rodolfo: Che gelida manina (i ten) *** / **** I-nr. 35. aria van Mimì: Si, mi chiamano Mimì (l sop) *** / **** II-nr. 21. aria van Musetta: Quando me’n vo (s sop) *** / **** III-nr. 26. aria van Mimì: Donde lieta uscì al tuo grido d’amore (l sop) *** / **** IV-nr. 19. aria van Colline: Vecchia zimarra, senti (s bas) *** >>Websites La Bohème Tosca (Giacosa en Illica, naar Sardou) (1900) (I) I-nr. 17. aria van Cavaradossi: Recondita armonia (jh ten) **** II-nr. 51. aria van Tosca: Vissi d’arte (d sop) ***** III-nr. 11. aria van Cavaradossi: E lucevan le stelle (jh ten) **** Madame Butterfly (Giacosa en Illica, naar Long en Belasco) (1904) (I) II-nr. 12. aria van Butterfly: Un bel dì, vedremo (jd sop) **** II-nr. 27. aria van Pinkerton: Addio fiorito asil (i ten) **** II-nr. 55. aria van Butterfly: Che tua madre dovrà prenderti in braccio (jd sop) **** >> Websites Tosca La Rondine (Adami, Willner en Reichert) (1917) (I) I-nr. 12. aria van Magda: Chi bel sogno di Doretta (l sop) *** Il tabarro (Adami, naar Gold) (1918) (I) nr. 32. aria van Frugola: Se tu sapessi (m sop) ** / *** nr. 44. aria van Luigi: Hai ben ragione (i ten) ** / *** nr. 86. aria van Michele: Nulla! Silenzio! (k bar) *** / **** Suor Angelica (Forzano) (1918) (I) nr. 60. aria van Angelica: Senza mamma, o bimbo (jd sop) *** / **** Gianni Schicchi (Forzano) (1918) (I) nr. 30. aria van Rinuccio: Firenze è come un alberito fiorito (l ten) *** / **** nr. 40. aria van Lauretta: Oh! mio babbino caro (l sop) ** / *** nr. 49. aria van Gianni Schicchi: Ah che zucconi! (k bar) *** / **** |
||||||||
Claude
Debussy (1862-1918) |
L’enfant prodigue (Guinand) (1884/1908) (F) 2. recitatief en aria van Lia: L’année en vain chasse l’année (l sop) **** .. recitatief en aria van Azaël: O temps à jamais effaceé (l ten) **** Aanbevolen uitgave: Oeuvres complètes. |
||||||||
Pietro Mascagni (1863-1945) |
Cavalleria rusticana (Targioni-Tozzetti en Menasci,
naar Verga) (1890) (I) 1. siciliana van Turiddu: O Lola ch’ai latti la cammisa (jh ten) *** / **** 5. romance en scène van Santuzza: Voi lo sapete, o mamma (jd sop) *** / **** 7. aria van Turiddu: Viva il vino spumeggiante (jh ten) *** / **** 8. recitatief en aria van Turiddu: Mamma, quel vino è generoso (jh ten) **** >> Websites Cavalleria |
||||||||
Richard Strauss (1864-1949) |
Ariadne auf Naxos (Hofmannsthal), op. 60 (1912) (D) voorspel nr. 108 - 117. monoloog van de Komponist: Sein wir wieder gut (d mez) **** / ***** opera nr. 60 - 75. aria van Ariadne: Es gibt ein Reich (l sop) *** / **** Intermezzo (Strauss), op. 72 (1924) (D) I-5. nr. 224 - 234. monoloog van Die Frau: O sicher, mein Mann! (d sop) *** / **** Met aanwijzingen voor de interpretatie in de inleiding van de partituur. Die schweigsame Frau (Zweig, naar Jonson), op. 80 (1935) (D) I-1-nr. 34 - 40. monoloog van Morosus: Und die Glocken? (s bas) **** / ***** II-4-nr. 72 - 78. monoloog van Morosus: Ein alter Mann ist nur ein halber Mann (s bas) *** / **** III-finale-nr. 118 - 123. monoloog van Morosus: Wie schön ist doch die Musik (s bas) *** / **** |
||||||||
Erik Satie (1866-1925) |
Geneviève de Brabant (Cheminot) (ca. 1897) (F) 5. air van Geneviève: Innocente d’un crime (mez) [*] / * 9. air van Golo: Non, Sifroy n’est pas mort (bar) [*] / * 13. petit air van Geneviève: Ah! le ciel récompense ma vertu (mez) [*] / * >> Websites Satie |
||||||||
Albert
Roussel (1869-1937) |
Le testament de la tante Caroline (Nino) (1933) (F) VIII. monoloog van Lucine: Mademoiselle Irène d’Anjou (sop) * / ** XI. aria van Béatrice: C’était un gars de la Bretagne (mez) * / ** XII. aria van Noël: Je n’ai jamais connu ma mère (ten) * / ** |
||||||||
Maurice
Ravel (1875-1937) |
L’enfant
et les sortilèges (Colette) (1925) (F) aria van de Klok: Ding, ding, ding! (bar) *** / **** aria van het Vuur: Arrière! (lc sop) *** / **** |
||||||||
Manuel
de Falla (1876-1946) |
La vida breve (Fernández-Shaw) (1913) (S) I-1 - tot scène 4. monoloog van Salud: Vivan los que rien! (jd sop) **** / ***** II-2. monoloog van Salud: Alliestà! (jd sop) **** / ***** |
||||||||
Jan van Gilse (1881-1944) |
Thijl (Lindt) (1940) (N) I-5. lied van Nele: Bedroefde herteken, wat moet gij lijden (l sop) ** / *** II-1. recitatief en ballade van de Balladenzanger: Philips’ zoon vrijde een prinses (b bas) **** II-2. ballade van de Balladenzanger: Infant Philips, bleek en schraal (b bas) *** / **** II-nr. 117. lied van Gilline: Mijn luit zingt mij de maat (l sop) *** / **** II-4. ballade van de Balladenzanger: In Philippus’ droom van macht (b bas) *** / **** III-nr. 26. aria van Thijl: Wie ‘t Recht betaalt, geeft nooit te hoge prijs! (h bar) **** / ***** |
||||||||
Igor
Strawinsky (1882-1971) |
Mavra (Kochno, naar Poesjkin) (1922) (R) / (F) nr. 1. lied van Parasja: Ami bien cher, o mon beau soleil d’or (sop) *** / **** nr. 34. aria van de Moeder: Ah! comment oublier jamais la défunte? (alt) **** nr. 140. aria van de Kokkin: Ah! ah! brille bien vite (mez) *** / **** Oedipus Rex (Cocteau, naar Sofokles) (1927) (L) II-nr. 94. aria van Jocasta: Nonn' erubeskite reges (d mez) *** / **** II-nr. 152. aria van Oedipus: Nonne monstrum reskituri (jh ten) *** / **** I-nr. 27. van Creon: Respondit deus (k bar) *** / **** The Rake’s Progress (Auden en Kallman) (1951) (E) I-1-nr. 31. recitatief en aria van Tom Rakewell: Since it is not by merit (l ten) **** / ***** I-2-nr. 151. cavatine van Tom Rakewell: Love, too frequently betrayed (l ten) **** / ***** I-3-nr. 177. recitatief en aria van Anne Truelove: Quietly, night (dc sop) **** / ***** I-3-nr. 193. cabaletta van Anne Truelove: I go, I go to him (dc sop) **** / ***** II-1-nr. 36. aria van Nick Shadow: In youth the panting slave pursues (h bar) **** / ***** II-2-nr. 84. recitatief en arioso van Anne Truelove: O heart, be stronger (dc sop) **** / ***** |
||||||||
Sergej Prokofjev (1891-1953) |
Ljoebov k trjom apelsinam / L’amour des trois oranges
(Prokofjev, naar Gozzi), op. 33 (1921) (R) / (F) II-nr. 203. lachscéne van de Prins: Cha cha / Ha ha (jh ten) * / ** III-nr. 364. aria van Trouffaldino: Kak mogoe ja spatj / Il est drôle, le Prince! (b ten) * / ** Vojna i mir / Oorlog en vrede (Prokofjev en Mendelson, naar Tolstoj), op. 91 (1944) (R) X-nr. 379. aria van veldmaarschalk Koetoezov: Vjelitsjavaja mater roesskych gorodov, Moskva / Moskou, majesteitelijke moeder van de Russische steden (bas) *** / **** |
||||||||
Paul Hindemith (1895-1963) |
Mathis der Maler (Hindemith) (1938) (D) IV-e. aria van Mathis: Wagen wollen, was ein Wille nicht zu zwingen vermag (h bar) **** / ***** VI-f-nr. 84. monoloog van Paulus/Albrecht: In der Hut deiner Arbeit lebtest du (h ten) **** / ***** VI-f-nr. 91. scène van Paulus/Albrecht: Dem Volke entzogst du dich (h ten) **** VII-a. scène van Ursula: Das ist der Kreuzweg (d sop) **** |
||||||||
George
Gershwin (1898-1937) |
Porgy
and Bess (Heyward en I. Gershwin) (1935) (E) I-nr. 17. wiegenlied van Clara: Summertime (sop) ** / *** I- nr. 191. aria van Serena: My man’s gone now (sop) ** / *** II-nr. 73. song van Porgy: Buzzard keep on flyin’ over (bar) ** / *** II-nr. 132. aria van Sporting Life: It ain’t necessarily so (ten) ** / *** III-nr. 75. blues van Sporting Life: There’s a boat dat’s leavin’ soon for New York (ten) ** / *** |
||||||||
Francis Poulenc (1899-1963) |
Les Dialogues des Carmélites (Bernanos) (1957) (F) II-nr. 18. monoloog van de Tweede Priores: Mes chères filles (sop) *** / **** III-nr. 53. monoloog van de Priores: Mes filles, j’ai désiré de tout mon coeur vous sauver (mez / alt) ** / *** |
||||||||
Kurt Weill (1900-1950) |
Street scene (Hughes) (1947) (E) I-8. aria van Maurrant: Let things be like they always was (bb bas) *** / **** I-10. arioso van Sam: At night when ev’rything is quiet (ten) *** / **** I-12. cavatine en scène van Rose: What good would the moon be? (l sop) *** / **** Synopsis >> Websites Weill >> Opera's |
||||||||
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) |
Ledi Makbet Mtsenskogo oejesda / Lady Macbeth von
Mtsensk (Preis en Sjostakovitsj, naar Ljeskov) (1e versie, 1932) (R) / (D) I-1-nr. 1. monoloog van Katerina: Ach, nje spjitsja bolsje! / Ach, ich kann nicht schlafen! (d sop / l mez) *** / **** I-1-nr. 22. monoloog van Boris: Vse ot baby zavisit / Alles hängt nur vom Weib ab (h bar) *** / **** I-2-nr. 93. monoloog van Katerina: Mnogo vy, moezjiki / Oh, ihr Mannsbilder (d sop / l mez) *** / **** I-3-nr. 140. monoloog van Katerina: Zjerebenok k kobylke toropitsja / Alles paart sich (d sop) *** / **** II-4-nr. 199. monoloog van Boris: Sjto znatsit starostj / Ich spür das Alter (h bar) *** / **** III-6-nr. 366. monoloog van de Landloper: Oe mjenja byla koema / Meine Tante, kennt ihr die? (k ten) *** / **** IV-9-nr. 485. monoloog van Katerina: Nje legko / Es ist schwer (d sop / l mez) ** / *** IV-9-nr. 526. monoloog van Katerina: V ljesoe / Ich weiß (d sop / l mez) ** / *** |
||||||||
Gian
Carlo Menotti (1911-) |
The medium (Menotti) (1946) (E) II-nr. 2. aria van Monica: Up in the sky someone is playing a trombone and a guitar (l sop) *** / **** II-nr. 31. aria van Madame Flora/Baba: Afraid, am I afraid? (d mez) *** / **** Synopsis |
||||||||
Benjamin
Britten (1913-1976) |
Peter
Grimes (Montagu Slater, naar Crabbe), op. 33 (1945) (E) II-2. monoloog van Peter Grimes: Go there! (jh ten) **** / ***** III-1. aria van Ellen Orford: Embroidery in childhood was a luxury (jd sop) **** / ***** The Rape of Lucretia (Duncan, naar Obey), op. 37 (1946) (E) II-nr. 75. aria van Lucretia: Flowers bring to ev’ry year (d mez) *** / **** Albert Herring (Crozier, naar Maupassant), op. 39 (1947) (E) II-nr. 85. aria van Albert Herring: Heaven helps those who help themselves (l ten) *** / **** Billy Budd (Forster en Crozier, naar Melville), op. 50 (1951) (E) I-nr. 105. aria van Claggart: O beauty, o handsomeness, goodness (bb bas) **** II-3. monoloog van Billy Budd: Look! Through the port comes the moonshine astray! (c bar) **** A Midsummer Night’s Dream (naar Shakespeare), op. 64 (1960) (E) I-nr. 94. aria van Tytania: Come, now a roundel (lc sop) *** / **** III-nr. 25. monoloog van Bottom: When my cue comes, call me (b bas) *** / **** >> Websites Britten |
||||||||
Leonard
Bernstein (1918-1990) |
West Side Story (Laurents en Sondheim) (1957) (E) I-5. song van Tony: Maria (ten) * / ** I-9a. song van Tony en Maria: One hand, one heart (sop / ten) * / ** II-13d. song van een Meisje: Somewhere (mez / alt) * / ** |
||||||||
Hans
Werner Henze (1926-) |
Der junge Lord (Bachmann, naar Hauff) (1965) (D) II-6. monoloog van Luise: Wohin wird er mich führen? (jd sop) *** / **** |
||||||||
Terug naar de bovenkant van deze pagina. To the top of the page. |
|||||||||